Η «Πεντάμορφη» και το «Τέρας» μέσα μας | Της Δανάης Φαίδρας Θωμαΐδου

«Τα ωραία πράγματα δεν αντέχουν την περιγραφή» Γουσταύος Φλωμπέρ.*

Αναρωτιέμαι: Πώς ορίζεται το ωραίο και πώς το άσχημο; Πώς ταξινομούνται; Πώς περιγράφονται;

«Όλα έχουν ομορφιά, αλλά δεν την βλέπουν όλοι», έλεγε  ο Κομφούκιος. Πόσο  αντικειμενική  είναι η ερμηνεία, λοιπόν,   που δίνει  το ανθρώπινο μάτι  όταν καταγράφει το είδωλο;

Ανακαλώ  στη μνήμη μου  τις Αρχές Φιλοσοφίας – ναι, των μαθητικών χρόνων- όπου στο κεφάλαιο για την Τέχνη σημειώνεται ότι  το ανθρώπινο μάτι δεν είναι  απλώς ένας  φωτογραφικός φακός  που μπορεί να συλλαμβάνει την πραγματικότητα  «όπως είναι».

Ο τρόπος παρατήρησης,  αλλά και οι διαθέσεις,  τα συναισθήματα, του παρατηρητή , διαμορφώνουν  τις πολλές και διαφορετικές όψεις  αυτής της  «αντικειμενικής» πραγματικότητας.

Άλλωστε το μυαλό μας, ο νους μας δεν έχει τη δομή ενός  παθητικού δέκτη  εντυπώσεων  καθώς δουλεύει με τα στοιχεία που παίρνει από τις αισθήσεις, φιλοτεχνώντας την εικόνα και την απεικόνιση  του «έξω κόσμου». Και «εκεί έξω» είμαστε όλοι, και είναι όλα.

«Δεν υπάρχει κανένα λάθος στις αισθήσεις- είναι η φαντασία σας που σας παραπλανά. Αυτή καλύπτει τον κόσμο όπως αληθινά είναι, με ό,τι φαντάζεστε πως είναι αυτός – κάτι δηλαδή που υπάρχει ανεξάρτητα από εσάς κι ωστόσο ακολουθεί πιστά τα κληρονομικά ή επίκτητα πρότυπά σας. Υπάρχει μια σοβαρή αντίφαση στη στάση σας, που δεν τη βλέπετε και η οποία είναι η αιτία της θλίψης.» γράφει στο «Είμαι εκείνο» ο Ινδός φιλόσοφος Σρι Νισαργκάνταττα Μαχαράτζ.

Με αυτές τις σκέψεις  προσέγγισα την Melanie Gaydos, που αποτελεί «γρανάζι» στην βιομηχανία της μόδας, χωρίς να πληροί το στερεότυπο του «αγγέλου»…

Την πλησίασα όχι τόσο για να αποσπάσω  μια σοκαριστική, αποκαλυπτική συνέντευξη –μια απλή συζήτηση έκανα μαζί της, εξαιτίας και των αυστηρών ορίων που μου έθεσε λέγοντας «αρνούμαι την εικόνα που δημιουργούν οι άλλοι για εμένα» – αλλά για να σκεφτώ, να σκεφτούμε  το κάτι παραπάνω.

Η ίδια και η εικόνα της, στην ανθρώπινη διάστασή της, είναι η αφορμή και  το μήνυμα… και όχι το “αισθητικό ήθος” ανθρώπων των Media που εμπορεύονται τις “ιδιαιτερότητες” στο Χρηματιστήριο του θεάματος και των χαμηλών ενστίκτων.

Την ευχαριστώ.

*Υ.Γ. “Μια ψυχή μετριέται με το μέγεθος της επιθυμίας της”, λέει σε ένα άλλο απόφθεγμά του ο Γουσταύος Φλωμπέρ (1821-1880) , ο συγγραφέας του αριστουργηματικού μυθιστορήματος “Μαντάμ Μποβαρύ”.

Η “κατάκτηση” της Melanie δείχνει –τουλάχιστον- ότι οι επιθυμίες της δεν βυθίστηκαν στον βούρκο αλλά άνθισαν στις όχθες του ορμητικού ποταμού που με ευκολία θα μπορούσε να τις έχει  παρασύρει. Όχι, δεν είναι ήρωας. Αλλά όπως και πολλοί άλλοι άνθρωποι που βρίσκονται ανάμεσά μας, γίνονται –ακόμα και άθελά τους- η αφορμή για να ανοίξουμε λίγο παραπάνω το διάφραγμα του … φωτογραφικού νου μας για να μπει περισσότερο φως! Για εκείνους, ωστόσο,  που βλέπουν τον κόσμο με μίζερο “μισό μάτι”, θυμίζουμε ένα ακόμα απόφθεγμα του Φλωμπέρ : “Κάντε μορφασμούς πίσω από την πλάτη μου : ο πισινός μου σας κοιτάζει!”

mel8

Ποια ήταν τα όνειρά σου, σαν παιδί;

Ήθελα να γίνω μπαλαρίνα  ή βιβλιοθηκάριος αλλά περισσότερο από όλα καλλιτέχνης.

Έχεις βιώσει τον ρατσισμό  εξαιτίας των ιδιαίτερων εξωτερικών χαρακτηριστικών σου και αν ναι πως τον αντιμετώπισες;

Ναι, φυσικά, όταν ήμουν νεότερη δεν καταλάβαινα γιατί ο κόσμος μου  φερόταν διαφορετικά και  μερικές φορές ένοιωθα λυπημένη για τους ανθρώπους που σκέφτονται με αυτό τον τρόπο για άλλους ανθρώπους ή ακόμα και για τους εαυτούς τους. Είναι πολύ “μικρόμυαλο” και περιοριστικό.  Σκέφτομαι καλύτερα από αυτό και δεν δίνω σημασία στις μεμονωμένες περιπτώσεις ανθρώπων. Εύχομαι τα καλύτερα για τους ανθρώπους και ελπίζω να μάθουν με τον καιρό και ίσως η ζωή τους θα γίνει καλύτερη επίσης.

mel7

Έχεις δηλώσει σε συνέντευξή σου ότι η γιαγιά σου επικροτούσε τον τρόπο που ντυνόσουν  / το στυλ σου από μικρή. Θα μπορούσες να πεις ότι εκείνη σου έδωσε δύναμη και έμπνευση για να ασχοληθείς με τον χώρο της μόδας;

Η γιαγιά μου πέθανε όταν ήμουν μικρή αλλά ναι, νομίζω  ότι στον λίγο χρόνο που μοιραστήκαμε όταν ήμουν νέα γυναίκα και μάθαινα για την τέχνη, την μόδα και την θηλυκότητα, πάτα μου έδινε κουράγιο και μου “πέρασε” την όμορφη υπέροχη πλευρά του στυλ ως προτεραιότητα.

Τι ρόλο παίζει η αγάπη στην ζωή σου; Είναι κινητήριος δύναμη για ό,τι κάνεις;

Η αγάπη είναι φυσικά πολύ σημαντικό και ισχυρό κίνητρο για οτιδήποτε στη ζωή μου. Το πάθος είναι αυτό που μετράει περισσότερο για εμένα και είναι πραγματικά μια κατευθυντήρια γραμμή  για κάθε δημιουργικότητα.

mel6

Πότε και πως κατάφερες να μπεις στον χώρο της μόδας, που ως επί το πλείστον, κινείται στο στενό πλαίσιο της κοινώς αποδεκτής ομορφιάς;

Πάντα με ενέπνεε η φωτογραφία της μόδας  και μέσα από τις προσωπικές καλλιτεχνικές δουλειές μου  αυτόματα  έκλινα προς αυτήν,  πειθαρχώντας στο ύφος των φωτογράφων  που  ήλπιζα να συνεργαστούν μαζί μου ή να με φωτογραφήσουν .

Για εμένα είναι θέμα σκληρής δουλειάς και  φιλοδοξίας . Έτσι αργά ή γρήγορα πάντα παίρνω αυτό που θέλω!  Δεν δίνω ιδιαίτερη σημασία στην κοινωνία και στα δεδομένα της περί  ομορφιάς. Συνήθως αντιπαθώ τις ερωτήσεις σχετικά με αυτό, γιατί η καλλιτεχνική ζωή μου (δηλαδή όλη μου η ζωή) δεν αποτελεί κομμάτι μιας κοινωνίας αλλά κομμάτι του εαυτού μου.

Πως κρίνεις τα κοινωνικά πρότυπα ομορφιάς και αισθητικής που προωθεί η βιομηχανία της μόδας;

Νομίζω ότι είναι ανόητα και κινούνται  στο πλαίσιο της  υλιστικής κοινωνίας και της οικονομίας.

mel4

Τι είναι ομορφιά για εσένα;

Ομορφιά είναι η φύση και η αυθεντικότητα της ύπαρξης.

Τι απαντάς στους επικριτές σου, σε όσους δυσκολεύονται να αποδεχτούν την εικόνα σου και σε όσους θεωρούν ότι “εκμεταλλεύεσαι ” την ιδιαιτερότητά σου προς όφελός σου;

Δεν με ενδιαφέρουν. Δεν θα έλεγα το παραμικρό και δεν θα πω. Θα μπορούσα να “διαλαλώ” ό,τι θέλω σχετικά με το τι πιστεύω για εκείνους αλλά δεν μπορώ να λέω στους άλλους τι και πως να σκέφτονται.  Λυπάμαι που το κάνουν εκείνοι.

mel3

Ποια θεωρείς κορυφαία στιγμή στην -μέχρι τώρα- καριέρα σου;

Πριν λίγους μήνες έγινα εξώφυλλο σε ένα περιοδικό μόδας στο Βερολίνο, στο Kaltblut  με θέμα το noire.  Ήταν πολύ όμορφο και πήρα σπουδαία ενθάρρυνση.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδιά σου ;

Απλά να συνεχίσω να κάνω όσα κάνω. Να απολαμβάνω την ζωή, να ασχολούμαι με την μόδα και την υποκριτική. Ίσως ξεκινήσω κάποια δική μου παραγωγή αλλά… ποιος ξέρει; Κρατώ το μυαλό μου ανοιχτό.

Ποιο είναι το “μότο” σου ;

Δεν έχω κάτι συγκεκριμένο, ίσως κάτι σαν «ζήσε όσο πάει…»

(ΛΙΓΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ)

Η Melanie Gaydos, είναι επαγγελματίας μοντέλο. Γεννήθηκε στο Κονέκτικατ και ζει στην Νέα Υόρκη. Έχει σπουδάσει Καλές τέχνες, σχέδιο και ζωγραφική, και η τελευταία σχολή από την οποία αποφοίτησε είναι το Pratt Institute. Λατρεύει την φωτογραφία και την μόδα. Θεωρεί την Kate Moss την Merilyn Monroe της εποχής μας. Σαν έφηβη άκουγε ροκ μουσική, και εντελώς συμπτωματικά το 2012 κλήθηκε από το συγκρότημα Rammstein να συμμετάσχει στο videoclip του τραγουδιού «Mein Hearz brennt». Πριν λίγα χρόνια προσέγγισε έναν φωτογράφο που θαύμαζε και κάπως έτσι ξεκίνησε η πορεία της ως μοντέλο.

 

Η Δανάη Φαίδρα Θωμαΐδου αν και έχει εργαστεί, για 8 χρόνια, ως δημοσιογράφος σε τηλεοπτικό κανάλι, σχεδόν πάντα συστήνεται ως «δημοσιογράφος» (εντός εισαγωγικών) για λόγους που μόνο εκείνη ξέρει. Ονειρεύεται να διευρύνει τους… επαγγελματικούς ορίζοντές της & σε ένα εκατομμύριο άλλους δημιουργικούς τομείς. (ντοκιμαντέρ, κασκαντέρ, ανιματέρ, κοκ) Λατρεύει τους αγαπημένους της (ανθρώπους & σκύλους), τα ταξίδια, τα μπαχάρια, τις σβούρες, τα μεταλλικά κουτιά, τον M.Χατζηδάκι & τα blues. Όποτε “συννεφιάζει” επικίνδυνα ακούει το “Ain’t got no … I got life” της Nina Simone & αναθαρρεί. Τελειώνοντας, αναρωτιέται γιατί γράφει αυτές τις αράδες σε τρίτο πρόσωπο. Γιατί…;!


Link:Δανάη Φαίδρα Θωμαΐδου

test