Και βιομηχανία και δημιουργική; | Της Βερονίκης Ζέρβα

Μπορεί να είναι Νοέμβρης αλλά εγώ τα καλοκαίρια σκέφτομαι… Οι «50 αποχρώσεις του γκρι» ήταν αδιαμφισβήτητα το hit των δύο τελευταίων καλοκαιρών. Σε όποια παραλία και να γυρνοβολούσα, οργανωμένη και μη, η γκρι γραβάτα, η μάσκα ή το κλειδί ήταν πάντα εκεί καλύπτοντας ένα γυναικείο πρόσωπο. Το δικό μου όμως καλοκαίρι, σημάδεψαν δύο άλλα βιβλία. Δύο βιβλία που μου άνοιξαν δρόμους και μου γέννησαν σκέψεις. Πρώτο ήρθε το «Startup Nation» των Dan SenorSaul Singer, εξηγώντας μου πως ένα κράτος με τον πληθυσμό, και την διαρκή κατά τα άλλα πολιτική κρίση, σαν το Ισραήλ έχει καταφέρει να αποτελέσει ένα επιτυχημένο startuphub που φτάνει να συναγωνίζεται επάξια την SiliconValley αποτελώντας ένα οικονομικό θαύμα. Το δεύτερο, σαν φυσική εξέλιξη του πρώτου, ήταν το bestseller «The Startup Owner’s Manual» των Bob Dorf* και Steve Blank, ένας οδηγός για την δημιουργία μίας επιτυχημένης επιχείρησης βήμα βήμα.

 

Η αλήθεια είναι πως η λέξη startup έχει φορεθεί πολύ τα τελευταία 3 χρόνια στην Ελλάδα, όπως και οι λέξεις ανάπτυξη, καινοτομία, βιωσιμότητα. Τέσσερις λέξεις που «πουλάνε» πολύ αλλά δεν αγοράζονται. Η υγιής επιχειρηματικότητα είναι ανάγκη, που πηγάζει από την συμπλήρωση κενών/ κάλυψη άλλων αναγκών στην παραγωγική οικονομία. Το ενδιαφέρον στο παράδειγμα της Ελλάδας, που έχει μπει και αυτή στην κούρσα της ανάπτυξης μέσω νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, είναι η αξιοποίηση των φυσικών πόρων με έξυπνο και δημιουργικό τρόπο. Δεν είναι απαραίτητο να ανακαλύψει κανείς την τρομερή τεχνολογική πλατφόρμα για να συστήσει μία επιχείρηση.

 

Η επονομαζόμενη δημιουργική βιομηχανία και τα παιδιά της, θεωρούνται πολλές φορές παραδοσιακοί ή χαμηλής τεχνολογίας και υπό αυτή την έννοια δεν έχουν συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της δημόσιας πολιτικής. Λανθασμένα, γιατί όπως αποδεικνύεται υπάρχει αφενός πλούσια δραστηριότητα και καινοτομία στους κλάδους αυτούς και πυρήνες νέας επιχειρηματικότητας που εμφανίζουν μάλιστα και ιδιαίτερη δυναμική ακόμα και μέσα στην κρίση. Κλάδοι όπως η τέχνη και ο πολιτισμός, η αρχιτεκτονική και το design σε διάφορους βιομηχανικούς κλάδους, η διαφήμιση, η ένδυση, το φαγητό και η γαστρονομία είναι κλάδοι οι οποίοι μετασχηματίζονται σταδιακά και συγκεντρώνουν αρκετές δημιουργικές δραστηριότητες. Ακόμη, τα video games και mobile applications που «πατούν» πάνω στους κλάδους πληροφορικής και επικοινωνιών εντάσσονται στον άξονα των δημιουργικών βιομηχανιών και απευθύνονται πλέον επιτυχημένα σε μία παγκόσμια αγορά, προσελκύοντας σημαντικούς πόρους. Αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς η Ελλάδα διαθέτει δημιουργικά μυαλά, νέους με ιδέες και παλιούς με εμπειρίες, που θα μπορούσαν να συγκεραστούν για να αναδείξουν το ταλέντο και να δημιουργήσουν νέες προοπτικές. Λαμπρό παράδειγμα είναι η beetroot-design group από τη Θεσσαλονίκη, η Clio Muse- εφαρμογή ξενάγησης σε μουσεία από την Αθήνα ή και η Skywalker από την Κομοτηνή- ομάδα που έφτιαξε την πτυσσόμενη γόβα.

 

Η επόμενη εβδομάδα, είναι μία σημαντική εβδομάδα. Είναι η Παγκόσμια Εβδομάδα Επιχειρηματικότητας (ΠΕΕ) και γιορτάζεται σε 150 χώρες με διάφορες εκδηλώσεις. Στην Ελλάδα την κεντρική διοργάνωση στις 15-16 Νοεμβρίου, Disrupt Startup ScaleUP θα ανοίξει φέτος ο Πρόεδρος της ΠΕΕ Jonathan Ortmans με ζωντανή αναμετάδοση σε πάνω από 1.000.000 θεατές. Στο πλαίσιο της διοργάνωσης πραγματοποιείται και ο Διεθνής διαγωνισμός για τη δημιουργική βιομηχανία, Creative Business Cup, που δίνει την ευκαιρία σε δημιουργικούς νέους και μη να δοκιμαστούν στο επιχειρείν.

Η ΠΕΕ έχει καταφέρει να αποτελέσει πλέον θεσμό και για την Ελλάδα, με διάσημους υποστηρικτές, όπως ο Barack Obama, ο Michael Dell (Dell Inc), ο Richard Branson και ο Muhammad Yunus (Βραβείο Νόμπελ Ειρήνης 2006). Ξεκίνησε το 2007 από τον Carl Schramm, πρώην πρόεδρο και CEO του Kauffman Foundation, και τον πρώην Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου, Gordon Brown.

 

* Ο Bob Dorf θα είναι φέτος ομιλητής στο Disrupt Startup ScaleUP.

 

 

H Βερονίκη Ζέρβα έχει σπουδάσει Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Εργάζεται στον κλάδο της επικοινωνίας όποτε μιλά και γράφει πολύ καθημερινά. Στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με τα Startups. Αγαπά την τέχνη και τα κοσμήματα καθότι παλιότερα έφτιαχνε και η ίδια. Δημοσιεύει κείμενά της όταν έχει ανάγκη να πει κάτι. Αγαπημένο χρώμα είναι το τιρκουάζ που υπάρχει παντού στη ζωή της. Αργεί στα ραντεβού της και το ξέρει, βασικά το ξέρουν και οι άλλοι.


Link:Βερονίκη Ζέρβα

test