Νίκος Γκαραβέλας – «Ένας ραδιοφωνικός Ιππότης» | Της Φελίτσια Πριμηκύρη

Ο βραβευμένος ως ο Καλύτερος Ραδιοφωνικός Παραγωγός Στον Κόσμο το 2004 από το CMA Nashville TN., (μοναδικό ραδιοφωνικό βραβείο στον κόσμο) Νίκος Γκαραβέλας είναι ο άνθρωπος που μέσα από την εκπομπή του γνωρίσαμε την Country και τη Νative American (Ινδιάνικη) μουσική. Δημιούργησε επίσης τον ερωτικό λόγο και την προβολή του στο Ελληνικό Ραδιόφωνο. Ξεκίνησε την καριέρα του από τον Αθήνα 9.84, και το Κανάλι 1 του Πειραιά, GALAXY 92.0 FM. Συνεργάζεται με τον ραδιοφωνικό σταθμό Love Radio 97,5 FM καθημερινά 21:00-00:00 και επίσης με τον  650AM WSM The Legend,  η εκπομπή του μεταδίδεται και μέσω Internet wsmonline.com κάθε Κυριακή πρωί 09:30-10:30 π.μ.

Ιδρυτής και πρόεδρος του Country Music Association of Greece (CMAG), ενός από τα πολυπληθέστερα σωματεία στην Ελλάδα, νόμιμα αναγνωρισμένο από την ελληνική νομοθεσία και επίσημα αναγνωρισμένο από το CMA, Nashville, TN.Το βιβλίο του Country Music “The Stories” κυκλοφόρησε το 2002 από την εταιρεία Synthesis Media System ΑΕ. Είναι το πρώτο μουσικό βιβλίο στην Ελλάδα, ένα βιβλίο που περιέχει τις ιστορίες που κρύβονται πίσω από τα τραγούδια, όπως ο ίδιος τα έχει γνωρίσει και βιώσει. Επίσης, περιέχονται συγκλονιστικά οπτικά ντοκουμέντα καθώς και σπάνιες φωτογραφίες καλλιτεχνών και εξώφυλλα δίσκων. Ιδιοκτήτης διαδικτυακού ραδιοφώνου Garavelas G-Radio (www.garavelasradio.grgaravelasradio.com).

Εκδότης του μουσικού περιοδικού – εφημερίδα The Big Revival.

Εχει υπάρξει κεντρικός ομιλητής σε Πανεπιστημιακές διαλέξεις με θέμα τη μουσική και το ελληνικό ραδιόφωνο (Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, DEREE, La Verne, Πανεπιστήμιο Αιγαίου). 

Αποδέχτηκε την πρόταση της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνα 2004 και συμμετείχε με την ιδιότητα του εκφωνητή.

Είναι Sterling Member CMA Nashville TΝ. (ανώτατη βαθμίδα αξιολόγησης μέλους) από το 1998.

Εχει τιμηθεί από τη φυλή των Apachie και τον εκπρόσωπό τους (μέλος του Αμερικάνικου Ινδιάνικου Κινήματος) Moctezuma, με τη διάκριση “Φτερό Αετού” και “Θώρακας Πολεμιστή” για την προσφορά του στη διάδοση του Ινδιάνικου πολιτισμού στην Ελλάδα, ενώ η φυλή των Sioux τον έχει τιμήσει με την απόδοση του ονόματος “ΟΝΟΚΙΟ”, Άνεμος. Η ένδοξη φυλή των Kiowa και ο αρχηγός τους Dan Dawonayan του απέδωσαν το όνομα “Whispering Wind”, θεωρώντας τον ενεργό μέλος στην προάσπιση των δικαιωμάτων των Native American σε όλο τον κόσμο.

 

Ο Όμιλος UNESCO Νομού Πειραιώς & Νήσων του απένειμε τιμητική πλακέτα για την προσφορά του στον ελληνικό πολιτισμό σε παγκόσμιο επίπεδο.

 

Στις 5 Οκτωβρίου  2008 μεταδόθηκε η πρώτη του εκπομπή στον ιστορικότερο ραδιοφωνικό σταθμό του κόσμου 650AM WSM The Legend. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού και γενικότερα του ευρωπαϊκού ραδιοφώνου που ένας παραγωγός εκτός ΗΠΑ λαμβάνει μία τέτοια τιμή και αναγνωρίζεται η δυναμική της εκπομπής του και κατά συνέπεια το ελληνικό ραδιόφωνο.  Ο Νίκος αποδέχτηκε την πρόταση που του έκανε ο 650AM WSM – The Legend, ώστε να έχει τη δική του εκπομπή, η οποία θα μεταδίδεται κάθε Κυριακή στη 1.30 τα ξημερώματα ώρα Nashville (09.30 πρωί – ώρα Ελλάδας) σε όλες τις Πολιτείες της Αμερικής από τη συχνότητα του WSM και σε ολόκληρο τον κόσμο μέσω του Internet wsmonline.com και του Satellite Radio.

 

Την Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2009  σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε προς τιμήν του στον Αγγλικανικό Ναό του Αγίου Παύλου (St Pauls Anglican Chapel) η Μεγάλη Βρετανία τίμησε τον Νίκο Γκαραβέλα ως Ιππότη, αφενός για το εξόχως επιτυχημένο, πρωτοποριακό και ποιοτικό έργο του ως ραδιοφωνικού παραγωγού στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ και αφετέρου για τη συνεισφορά του στην αλληλοκατανόηση μεταξύ των πολιτισμών.

Ένας πολυπράγμων Νίκος Γκαραβέλας ο οποίος δίνει μια διαφορετική συνέντευξη.

Πώς ξεκίνησε η σχέση σου με το ραδιόφωνο και τη μουσική;

Ακούω μουσική και αγοράζω δίσκους από την 5η δημοτικού, μου άρεσε πολύ η εικόνα του δίσκου και του πικ-απ και γενικά όλα αυτά που σχετίζονταν με τη μουσική. Σε εκείνη την ηλικία αυτό που με είχε συγκλονίσει, είναι πως όταν άκουγες έναν δίσκο ήταν σαν να έφερνες τον καλλιτέχνη μέσα στο σπίτι σου, ως εκ τουτου άκουγες την φωνή του όσες φορές ήθελες και όποτε το ήθελες και αυτή είναι και η μεγάλη επανάσταση του βινύλιου. Αυτό με έκανε να παίρνω μαθήματα από  τις μελωδίες τους στίχους και τα τραγούδια και παράλληλα να διαμορφώνομαι σαν χαρακτήρας, κάπως έτσι οδηγήθηκα στο να επιλέξω να γίνω ραδιοφωνικός παραγωγός.

Τι μέλλον έχουν τα ερτζιανά στην Ελλάδα;

Ένας ραδιοφωνικός σταθμός ο οποίος εκπέμπει στα FM αν δεν φτιάξει ένα ισχυρό ιντερνετικό ραδιόφωνο το οποίο να στηρίζει και τα FM του, δεν έχει μέλλον. Τα ιντερνετικά ραδιόφωνα έχουν ήδη «καταπιεί» τα  FM αν αναλογιστείς ότι οι περισσσότεροι περνούν περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο και πλέον ακούν ράδιο μόνο στο αυτοκίνητο τους.

Είναι τέχνη να μπορείς να παρασύρεις το κοινό να σε ακούει και μάλιστα τόσα χρόνια;

Είναι η μοναδική τέχνη από την άποψη ότι το ραδιόφωνο είναι μαγεία και είναι πολύ όμορφο όταν βλέπεις ότι αυτή τη μαγεία ο κόσμος την λαμβάνει, την επεξεργάζεται, κοιμάται και ονειρεύεται μ’αυτή. Το δύσκολο είναι να διδάξεις αυτή τη μαγεία, δεν λέω ότι «το’χω» ή «δεν το’χω», απλά όταν ακούς ένα μουσικό θέμα και γνωρίζεις πώς να το προωθήσεις δηλαδή ξέρεις την ιστορία του, το τι περιγράφει, που στοχεύει, αν μιλάει για χαρά ή για πόνο και μπορείς να το υποστηρίξεις «δίνοντας» το στον κόσμο τότε γεννιέται και η λεγόμενη μαγεία. Το να «παίζεις» ένα μουσικό θέμα μιλώντας παράλληλα για τον καιρό και την κίνηση στους δρόμους τότε αυτό δεν είναι ραδιόφωνο, είναι κάτι άλλο και δυστυχώς στην Ελλάδα το ραδιόφωνο είναι ο καιρός, το μποτιλιάρισμα, η πολιτική και οτιδήποτε άλλο προβάλλει αυτόν που πιάνει ένα μικρόφωνο και νομίζει ότι κάτι κάνει.

Πιστεύεις λοιπόν ότι πολλοί έχουν χρησιμοποιήσει το ραδιόφωνο σαν μέσον προσωπικής προβολής.

Σίγουρα και δυστυχώς τα τελευταία χρόνια το ραδιόφωνο έχει γίνει η ουρά της τηλεόρασης, ότι προβάλλεται στη τηλεόραση το παίζει και το ραδιόφωνο. Αξίζει να αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ιντερνετικής ισχύος. Ο Π.Παντελίδης (και είναι προς τιμήν του) ανεδείχθη μέσω του ίντερνετ, ανεβάζοντας βίντεο στο Youtube και τραγουδώντας από το σπίτι του, έτσι έγινε γνωστός και έτσι έκανε την πρώτη μεγάλη επανάσταση, αυτό κάτι σημαίνει. Αυτό το κάτι δεν πρέπει να μας προβληματίζει, είναι μια χαρά, αυτό όμως που πρέπει να μας προβληματίσει είναι ότι υπο άλλες συνθήκες τα τραγούδια του όσες φορές και να έπαιζαν στο ραδιόφωνο και με πληρωμένη διαφήμιση, ίσως, να μην γινόταν τόσο γρήγορα γνωστός. Αρα το ίντερνετ έχει μια δυναμική όπου σου δίνει δωρεάν εικόνα, ανεβάζεις τη μουσική σου δωρεάν, ότι ώρα θες, τραγουδάς τις δημιουργίες σου και μετά από κάποιες εκατομμύρια προβολές μπορεί και να σε πλησιάσει μια δισκογραφική εταιρεία και να συνεργαστείτε. Κάτι ανάλογο δεν συνέβαινε πριν από 5-10 χρόνια, αυτό μας δείχνει ότι το ίντερνετ είναι ήδη 100 χρόνια μπροστά και όποιος αντιληφθεί αυτή την ευκαιρία δεν θα μείνει πίσω.

Εσύ όμως έχεις κάνει καριέρα σε μια περίοδο που το ίντερνετ δεν υπήρχε και όμως έχεις καθιερωθεί, είσαι μια φωνή που την γνωρίζει όλη η Ελλάδα, τι πιστεύεις ότι ήταν αυτό που σε έκανε τόσο οικείο στα αυτιά των ακροατών;

Πράγματι, εκείνα τα χρόνια δεν με βοήθησε το ίντερνετ και μη ξεχνάς πως όταν εγώ ξεκίνησα ραδιόφωνο τη δεκαετία του 90’ η αντίπαλος μου ήταν η Ρούλα Κορομηλά, δηλαδή το 1994-95 όταν η τηλεόραση εκείνη την ώρα έγραφε απίστευτα νούμερα εγώ πλησίαζα κοντά της ραδιοφωνικά. Το αναφέρω σαν παράδειγμα για να καταλάβεις ότι ο μεγαλύτερος αντίπαλος ενός νυχτερινού ραδιοφωνικού παραγωγού είναι η ψυχαγωγικού περιεχομένου τηλεόραση. Όταν λοιπόν βγαίνεις στον αέρα στις 22:00 το βράδυ και έχεις να αντιμετωπίσεις π.χ. πρώτες προβολές ταινιών και μάλιστα σε μια περίοδο που η ιδιωτική τηλεόραση «οργίαζε», ήταν τεράστια επιτυχία για νυχτερινό ραδιοφωνικό παραγωγό να γίνει γνωστός χωρίς τη στήριξη της τηλεόρασης και λειτουργώντας «εκτός συστήματος».

Από το 1995 μέχρι σήμερα η εκπομπή μου είναι πρώτη σε ακροαματικότητα, δεν γερνάω, διότι δεν γερνάει η φωνή. Αν κοιτάς τον ακροατή «στα μάτια», παίζοντας μουσική σαν να τον έχεις απέναντι σου και να ξέρεις τι τραγούδι ταιριάζει στη ψυχή του, τότε δεν ξεχνιέσαι ποτέ.

Πιστεύω ότι αυτό το έχω καταφέρει γιατι πρώτα έχω αναλύσει τη δική μου ζωή και υπηρετώ το ραδιόφωνο με τόση πίστη που σχεδόν δεν έχω προσωπική ζωή αν και πολύ θα το ήθελα. Έχω βραβευτεί πολλάκις χωρίς να είχα σκοπό τα συγκεκριμένα βραβεία αλλά όταν έβλεπα ότι έτσι προέβαλλα το ελληνικό ραδιόφωνο αυτό το βραβείο το έπαιρνα και το «έδινα» κατευθείαν στον κόσμο, όχι σ’εμένα.

Αυτό που προσφέρει π.χ. το CMA βραβείο σ’εμένα; είναι ότι σε πάρα πολύ μικρή ηλικία τιμώ τον θάνατο μου, δεν θα με ξεχάσει κανείς. Όμως το Υπουργείο πολιτισμού, τι κάνει? Γιατί δεν αναδεικνύει το ραδιόφωνο? Δεν θέλω ούτε χρήματα ούτε τίποτα άλλο, όμως θεωρώ πως όταν έχεις έναν Έλληνα ο οποίος έχει λάβει τόσα βραβεία στο εξωτερικό, γιατί σαν χώρα να μην τον εκμεταλλευτείς περαιτέρω?

Άρα θεωρείς ότι στην Ελλάδα ο πολιτισμός από όποιον Έλληνα και να προέρχεται δεν προάγεται πολύ.

Θεωρώ ότι δεν προάγεται καθόλου, πιστεύω ότι η Ελλάδα υμνεί, δοξάζεται και τρέφεται από την μετριότητα. Το σύστημα δεν σε δέχεται αν είσαι κακός όμως δεν σε δέχεται ούτε αν είσαι ο καλύτερος, πρέπει να είσαι μέτριος για να μπορεί να σε ελέγχει.

Κατά βάση είσαι ερωτικός ραδιοφωνικός παραγωγός, ποια είναι η σχέση σου με το έρωτα;

Η σχέση μου με τον έρωτα είναι απόλυτη, είμαι αθώος, είμαι ένοχος, είμαι όλα. Έχω δημιουργήσει τον ερωτικό ραδιοφωνικό λόγο και το να μιλάς σε τρίτο πρόσωπο. Το βράδυ όταν πέφτουν οι άμυνες έρχεται στο προσκήνιο η αυτοκριτική, σε ακούν και νομίζουν ή φαντάζονται ότι μιλάς επι προσωπικού και μερικές φορές έχεις ακραίες εκδηλώσεις χαράς  θαυμασμού και ενθουσιασμού. Χαρακτηριστικά στο παρελθόν έχω δεχτεί και επίθεση από ακροάτρια έξω από το studio, δεν απευθύνεσαι πάντα σε ένα κοινό το οποίο μπορείς να το ελέγξεις.

Τι πιστεύεις ότι είναι αυτό που έχει κάνει αρκετούς ακροατές να σε αναζητάνε και μετά το πέρας της εκπομπής;

Ίσως αυτά που λέω τα οποία βγαίνουν από τη ψυχή μου, ίσως ακούν πράγματα τα οποία δεν έχουν ακούσει ποτέ ή θα ήθελαν να τα πουν αλλά δεν είχαν το θράσος να τα εκφράσουν, ίσως ότι μπορώ να διαχειριστώ τον πόνο τους και την χαρά τους, έχω ακροατή τον οποίο δεν γνώριζα προσωπικά και όταν γεννήθηκε το πρώτο του παιδί με πήρε και μου το είπε, αυτό για μένα ήταν πολύ μεγάλη ανταμοιβή.

 

Ο Νίκος είναι ένας άνθρωπος ειλικρινής, αυθόρμητος και πάνω απ’όλα καθαρός στη ψυχή. Off the record είπαμε πολλά τα οποία δείχνουν έναν άνθρωπο ιδιαίτερα δοσμένο σε αυτό που κάνει, όλα αυτά τα χρόνια έχει όντως χτίσει μια πολύ στενή και ξεχωριστή σχέση με τους ακροατές του και με αυτούς που γνώρισε από κοντά και με αυτούς που δεν γνώρισε ποτέ. Πόσες νύχτες δεν έχουμε ακούσει τη φωνή του και τις μουσικές του να μας ταξιδεύουν και να μας ηρεμούν. Ο Νίκος είναι ένα τρανό παράδειγμα πώς ότι γίνεται με αγάπη και μεράκι, έχει διάρκεια και δεν μπορεί ποτέ να αποτύχει.

 

 

 

Η Φελίτσια Πριμηκύρη Σπούδασε Οικονομία και Διοίκηση στη Γαλλία, δραστηριοποιείται στον χώρο της ένδυσης στην οικογενειακή της επιχείρηση, τη λες ροκαμπίλι με έντονες τάσεις προς τη λαϊκή μουσική, έχει ταλέντο στις ξένες γλώσσες,  και λατρεία στο γράψιμο η οποία εκδηλώθηκε από μικρή ηλικία. Εκφράζεται καλύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια όταν γράφει. Καλώς σας βρήκα. Καλοτάξιδη.

https://www.facebook.com/Triantafyllia

 

 

 

Subscribe Here :

Name
Email *