Ρωμαίος και Ιουλιέτα για δύο! | Της Ελιάνας Περηφάνου

Από τα πιο όμορφα 80 λεπτά που έχω ποτέ παρακολουθήσει. Φυσικό και επόμενο να πάρει κι άλλη παράταση παραστάσεων μέχρι και την Κυριακή 30/3/2014. Κ. Γάκης, Α. Μουστάκα, Κ. Μπίμπης, τρίπτυχο επιτυχίας, απίστευτης ενέργειας και αξέχαστης παράστασης. Στο Mach|ne λοιπόν ο πολυτάλαντος Κώστας Γάκης, μουσικός της παράστασης και σκηνοθέτης, απαντά μερικές ερωτήσεις για τον έρωτα, τη ζωή, το θάνατο και φυσικά το θέατρο. Τον ευχαριστώ για τον χρόνο του και σας αφήνω να γνωρίσετε τον ίδιο και το έργο του.

Διασκευή ενός από τα πιο γνωστά έργα του Σαίξπηρ! Τι σε τράβηξε σε αυτό το έργο; Τι σε έκανε να ασχοληθείς με Σαίξπηρ και ειδικά με αυτό το έργο;

Περα απο το οτι ο ερωτας ειναι ενα βαθυ και ανεξηγητο μυστηριο και κινητηριος δυναμη της ζωης με γοητευσε σε αυτο το εργο η αθωοτητα των δυο ερωτευμενων που αποφασισαν να τα βαλουν με το κατεστημενο, να ξεπερασουν το φραγμα της διαμαχης μεταξυ των οικογενειων απο τις οποιες προερχοντουσαν και να τα ρισκαρουν ολα για να ειναι μαζι. Ο σεξπηρ εχει γραψει μια περιπετεια του ερωτα με καταιγιστικη πλοκη και απιστευτη συγκινηση. Τι αλλο θελει κανεις;

 

Δύο πολύ ταλαντούχα παιδιά γεμάτα ενέργεια, πως δουλέψετε για τη δημιουργία του απίστευτου αποτελεσματος που είδαμε;

Οι προβες ηταν ενα πανηγυρι χαρας και προτασεων επι της σκηνοθεσιας, επι της αισθητικης και των υποκριτικων κωδίκων απο ολους. Λειτουργησαμε εντελως ισοτιμα σαν συνδημιουργοι αυτου του εργου! Οι δυο ηθοποιοι περα απο τεραστιο ταλεντο εχουν την σπανια ικανοτητα να προτεινουν καθημερινα στην προβα και στη ζωη νεους δρομους δημιουργικοτητας και εκλεπτυνσης.

Ακόμα μια παράταση, ποιο πιστεύεις ότι είναι το στοιχείο που τραβάει τον κόσμο και δεν χορταίνει την παράσταση σας;

Δεν ξερω γενικα για τις παραστασεις μου αλλα στη συγκεκριμενη υπαρχει μια αισθηση απολυτης αθωοτητας εκ μερους των ηθοποιων και μια εκ μερους τους ψυχικη διαθεσιμοτητα να ρισκαρουν τα παντα καθε βραδυ ωστε να προσφερουν στο κοινο μια υψηλης ενεργειακης σταθμης και ουσιωδους συγκινησης παρασταση. Υπαρχει μεγαλη αγαπη μεταξυ τους, μεγαλη αγαπη για το σεξπηρικο εργο, μεγαλη αγαπη για ενα λαϊκό θέαμα. Ολα τα παραπανω στοιχεια προσφερουν στο κοινο εκτος απο πολυπλευρη, πολυπρισματικη αναγνωση της πασιγνωστης ιστορίας και μια βαθειά και πρωτογνωρη συναισθηματική εμπλοκή που κυμαινεται απο τα γελια μεχρι δακρυων εως τα ακριβα δακρυα της βαθειας ταυτισης με τους ηθοποιους.

 

Έρωτας- Θάνατος! ένα ζεύγος που συναντάται συχνά… γιατί πιστεύεις οτι η τέχνη εμπνέεται απ’ αυτό;

Γιατι αυτες ειναι οι δυο κυριαρχες δυναμεις στη ζωη. Αναταση και μαρασμος. Θα μοιραστω μαζι σου μια ταξιδιωτικη μου εμπειρια. Την προηγουμενη εβδομαδα βρισκομουν για μια performance στο Μιλανο. Καταφερα να ξεκλεψω μερικες ωρες και να ταξιδεψω στη Βερονα, την πολη του εργου…Βρεθηκα κατω απο το μπαλκονι της Ιουλιετας και διαβασα στην επιγραφη οτι το ιδιο το μπαλκονι ηταν μια ρωμαϊκη σαρκοφαγος που μεταποιηθηκε σε μπαλκονι κατα τη διαρκεια της κατασκευης του σπιτιου των Καπουλετων…Ο Σεξπηρ ειδε αυτη τη σαρκοφαγο-μπαλκονι κι αποφασισε να ενωσει τις δυο αντιρροπες δυναμεις της ζωης, τον ερωτα και το θανατο σε μια ιστορια που θα εκτυλισσεται γυρω απο αυτο το μπαλκονι αλλα θα καταληγει σε ενα ταφικο μνημειο. Το ειδα κι επαθα πλακα, ανατριχιασα ολοκληρος γιατι σκεφτηκα οτι εντελως τυχαια εμεις στην παρασταση μας χρησιμοποιουμε τοσο ως μπαλκονι οσο και ως ταφο μια σκαλα. Απιστευτη συμπτωση. Ολα συνυπαρχουν και ολα ειναι αλληλενδετα.

Απαγορευμενος έρωτας τι είναι για σένα? Και πως το παρουσιάζετε επί σκηνής;

Ο ερωτας στο Ρωμαιος και Ιουλιετα ειναι απαγορευμενος γιατι οι δυο ερωτευμενοι εμποδιζονται απο την εμφυλια διαμαχη. Εμεις το μηνυμα που θελουμε να μεταφερουμε ειναι οτι δυο νεοι ανθρωποι πρεπει να εχουν την αξιοπρεπεια να υποστηριξουν τον ερωτα τους με καθε κοστος και να εναντιωθουν με καθε τροπο στην παραλογη απαιτηση ενος κοσμου που θελει να τους κρατησει χωρια. Τα συναισθηματα μας ειναι ο, τι πιο σημαντικο εχουμε-ειναι η φλεγομενη ασπιδα μας εναντια στην παγωνια που μας επιβαλλει ο παραλογος κοσμος που ζουμε .

Βρήκες τις κωμικές στιγμές του έργου και τις υπογραμμισες… Πιστεύεις οτι υπάρχει παντού αυτή η μείξη των ειδών; Κωμωδία- Τραγωδία;

Η αληθεια ειναι οτι ο Ρωμαιος και Ιουλιετα δεν ειναι κωμωδια. Εμεις ως ομαδα αντιμετωπισαμε το πρωτο μερος του εργου ως φαρσα ωστε να δημιουργησουμε στο κοινο τις υποδοχες εκεινες οι οποιες θα επιτρεψουν σε ολα τα νοηματα που συμπυκνωνονται στο δευτερο και πιο σκοτεινο μερος του εργου να εγγραφουν αποτελεσματικοτερα τοσο ως νοηση οσο και ως ανεξητιλη ψυχικη σφραγιδα.

 Μια φράση από το έργο που να σε έχει σημαδέψει;

Γελάει με τις ουλές των άλλων όποιος ποτε δεν εχει πληγωθει “

 

Ο ήχος στην παράσταση σας παίζει σημαντικό ρόλο… Ποιός είναι αυτός; Αν ήσουν τραγούδι ποιο θα ήσουν;

Παντα περιβαλλω τις παραστασεις μου με τη μουσικη που γραφω. Θα ελεγα πως κανω μουσικες σκηνοθεσιες. Σε αυτη την παρασταση το ρεφρεν μου λεει: ο θανατος θα ρθει και θα χει τα ματια σου. Ως ηχο επιλεγω τον ηχο του music box που χρησιμοποιουμε ως βοτανο της νεκροφανειας αλλα και ως φαρμακι. Η αθωα, αφοπλιστικη μελωδία του θανατου…

 

Μουσική κίνηση λόγος, άρρηκτα συνδεδεμένα συνήθως στις δουλειές σου! Τι δίνει παραπάνω στο εκαστοτε έργο που ασχολείσαι;

Αυτα ειναι οντως τα τρια στοιχεια που στοιχειοθετουν το θεατρο. Συμφωνα με μια ερμηνεια θεατρο σημαινει θεα τριων: λογου- μουσικη και ορχησεως…με αυτα τα οπλα παιζουμε ολοι οι θεατρινοι. Σε αυτη την παρασταση και τα τρια ειναι εντελως ενστικτωδη και αποτελεσμα πολυμηνων αυτοσχεδιασμων πανω σε αναρχες φορμες. Μετα απο πολυ μοχθο τωρα που κατακαθεται ο κουρνιαχτος μπορουμε σιγα-σιγα να διακρινουμε το κινουμενο γλυπτο που δημιουργησαμε και να το απολαυσουμε καθε μερα και πιο πολυ…

 

Τι πιστεύεις λείπει από το θέατρο της εποχής μας, και τι επιτέλους γίνεται;

Εχει επιβληθει στα θεατρικα μας πραγματα μια δηθενια μοντερνια και ενα φλου αρτιστικ που συχνα μιμειται ξενες “πρωτοποριες” οι οποιες ομως δεν μπορουν να αγγιξουν την ψυχη της πλατειας μαζας του κοσμου, δεν μπορουν να ξαναφερουν το θεατρο στην λαικη του βαση αλλα το εξοριζουν ειτε σε μια ενασχοληση που τερπει μια δηθεν μορφωμενη ελιτ ειτε σε ενα στιβο που ανταγωνιζονται και αθλιως αθλουνται οι λατρεις μιας κακως εννοουμενης πρωτοποριας. Εμεις ως ομαδα (Μπιμπης-Μουστακα-Γακης) πιστευουμε στην επιστροφη σε μια λαικοτητα του θεατρου, σε χειρονομιες θεατρικες που διεπονται απο μετρο σαφηνεια και βαθεια συναισθηματικη εμπλοκη. Δεν μας ενδιαφερει καθολου η ελιτιστικη απο-συναισθηματικοποιηση της σκηνης ή η αλογη μετατροπη καθε μα καθε θεατρικου δρωμενου σε πεδιο μαχης. Θεωρουμε οτι το κοινο πρεπει να φυγει απο το θεατρο εχοντας καταλαβει μια ιστορια, εχοντας ακουσει εως και την τελευταια λεξη και εχοντας βαθεια συγκινηθει απο τα δρωμενα και μετακινηθει αναφορικα με την κοσμοθεωρια του. Η τουλαχιστον να εχει .

Ηθοποιός σκηνοθέτης, μουσικός τι σε γεμίζει περισσότερο;

Τελευταια εχω καταληξει οτι αυτο που με γεμιζει περισσοτερο ειναι μια ιδιοτητα που συνοδοιπορει με ολες τις αλλες: αυτη του τραγουδοποιου! Ως ηθοποιος μελοποιω ορισμενα λογια για να τα χρησιμοποιησω ως ξορκια και κεντρα του ρολου, ως σκηνοθετης παντα γραφω τη μουσικη και τα τραγουδια του εργου, ως δασκαλος σε δραματικες σχολες χρησιμοποιω τα τραγουδια ως μικρες κιβωτους συμπυκνωμενης γνωσης. Και οταν περπατω στο δρομο, ή οδηγώ ή κανω μπανιο παντα τραγουδω. Το τραγουδι ειναι το δευτερο δερμα μου και η καρδια της καρδιας μου .

 

Επόμενος δημιουργικός στόχος;

Ειμαι ευτυχισμενος που μετα απο ενα πολυ ωραιο δεκαετες ταξιδι με θαυμασιους ανθρωπους στο χωρο του θεατρο εχω βρει πλεον τους ανθρωπους που θεωρω ομαδα μου – τους περιπλανωμενους παλιατσους μου! Θα συνεχισουμε λοιπον με την Αθηνα Μουστακα και τον Κωνσταντινο Μπιμπη με μια νεα παραγωγη ενος ακομα κλασικου κειμενου στο οποιο θα παιξουμε και οι 3. Βρισκομαστε σε προβες αλλα η μυστικοπαθεια μας δεν μου επιτρεπει να ανακοινωσω ποιο ειναι το καινοργιο μας πονημα.

 

 

Όσοι δεν το έχετε ήδη δει, κάθε Παρασκευή και Σάββατο 9.15 μμ και Κυριακή στις 7.00 μ.μ

γενική είσοδος 10 ευρώ – μειωμένο 8 ευρώ.

Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι, 11854 Αθήνα.

 

Η Ελιάνα Περηφάνου ένας τρόπος να ζήσει αυτά που πέρασαν, ήταν το θέατρο και το σπούδασε θεωρητικά και πράκτικα. Την παιδική ηλικία όμως ποτέ δεν την ξεπέρασε, γι' αυτό με βοηθό, την φαντασία των μαθητών της, βουτάνε σε κόσμους μυθικούς και αλλοτινά χρόνια. Στον ελεύθερο χρόνο της παριστάνει την βασίλισσα της Αγγλίας.


Link:Ελιάνα Περηφάνου

test