Βασανίζοντας τους Αστέρες. | Tou Χρυσόστομου Τσούφη

Αργεντινή, Μάιος 1963. Η Τίπι Χέντρεν, πρωταγωνίστρια της πολυαναμενόμενης τότε ταινίας του Άλφρεντ Χίτσκοκ “ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ”, καταρρέει στα γυρίσματα ξεσπώντας σε λυγμούς. Το πρόσωπο της είναι πρησμένο και τα πόδια και τα χέρια της ματωμένα. Ο γιατρός που την εξετάζει συστήνει στον Χίτσκοκ την διακοπή των γυρισμάτων για μια εβδομάδα. “ Μα δεν μπορεί να ξεκουραστεί για μια εβδομάδα, δεν έχουμε αντικαταστάτρια” απάντησε ατάραχος ο Βρετανός σκηνοθέτης για να προκαλέσει την οργισμένη αντίδραση του γιατρού: “ άνθρωπε μου τι προσπαθείς να κάνεις, να την σκοτώσεις”.

 

Λίγο πριν την κατάρρευση της Χέντρεν, το σενάριο έλεγε, ότι έπρεπε να μπει σε ένα δωμάτιο, όπου και θα δεχόταν επίθεση από εκατοντάδες εξαγριωμένα πουλιά. Ενώ όμως σε όλες τις σκηνές έως τότε είχαν χρησιμοποιηθεί μηχανικά πτηνά, ο Χίτσκοκ αποφάσισε να εξαπολύσει πάνω στην άτυχη Χέντρεν – χωρις να την ενημερώσει – ολοζώντανα κοράκια, σπουργίτια και γλαρόνια, για να “απεικονίσει” με περισσότερη ζωντάνια και αληθοφάνεια τον τρόμο και την έκπληξη.

 

Και τα κατάφερε…μετατρέποντας σε εφιάλτη την ζωή της Χέντρεν (μητέρα της Μέλανι Γκριφιθ) στα γυρίσματα, η οποία έκανε μόλις 2 ταινίες με τον Χίτσκοκ (η άλλη είναι το Μάρνι) και μετά ζήτησε να διακόψει το συμβόλαιο της.

 

Ο θρύλος λέει, ότι ο Χίτσκοκ ήταν ερωτευμένος με το ξανθό μοντέλο, όπως άλλωστε και με πολλές από τις κατά καιρούς πρωταγωνίστριες του. Την είχε δει σε ένα διαφημιστικό και θαμπώθηκε. Εκείνη – όπως δήλωσε σχεδόν 40 χρονια αργότερα στον Βρετανικό Τύπο – δεν ενέδωσε ποτέ στο φλερτ του και αυτό τον εξόργιζε. Συνήθιζε μάλιστα, μπροστά σε όλους στο πλατώ, να τη φέρνει σε πολύ δυσκολη θέση με χυδαία αστεία και ποιηματάκια. Η ίδια διατέινεται, ότι την παρακολουθούσε, ενώ μετά τη διακοπή της συνεργασίας τους, δεν ξεστόμισε έκτοτε το όνομα της, παρά μόνο αναφεροταν σε εκείνη ως “ Το κορίτσι”.

 

Δεν χρειάζεται, βέβαια, ο σκηνοθέτης να έχει ερωτευθεί τον ηθοποιό του, για να του κάνει τη ζωή μαρτύριο. Πίσω από τις κάμερες έχουν εκτυλιχθεί σκηνές “απείρου κατ’ ευφημισμόν κάλλους” που ο αδαής θεατής από τη θέση του, στον κινηματογράφο ή τον καναπέ του δεν μπορεί καν να φανταστεί, όταν παρακολουθεί την ταινία.

 

Ένας μεγάλος “βασανιστής” των πλατώ, ήταν ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Ήταν εκπληκτικός στα παιχνίδια μυαλού. Γνώριζε, για παράδειγμα, ότι ο πρωταγωνιστής του στο “ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ” Μάλκολμ ΜακΝτάουελ φοβόταν τα φίδια, επέμενε όμως εκτός σεναρίου ότι ο χαρακτήρας του έπρεπε να έχει κατοικίδιο, ένα φίδι! Σε μια άλλη σκηνή, το σενάριο έλεγε, ότι ένας άντρας πρέπει να ρίξει κάτω τον Μακντάουελ και να τον ποδοπατήσει. Ο Κιούμπρικ επέμενε να γυριστεί, όσο πιο ρεαλιστικά γινόταν. Αποτέλεσμα; Ο ΜακΝτάουελ να σπάσει τα πλευρά του. Στην πιο γνωστή όμως σκηνή της ταινίας όπου ο πρωταγωνιστης “ αποκαθίσταται κοινωνικά” βλέποντας δεμένος σε μια καρέκλα βιασμούς και σκηνές βίας, ο γιατρός που εμφανίζεται είναι πραγματικός!!! Αποστολή του να ρίχνει σταγόνες στα μάτια του ΜακΝτάουελ – τα οποία ο Κιούμπρικ διατηρούσε ορθάνοιχτα με τσιμπίδες- για να αποφευχθεί ο κίνδυνος τύφλωσης του…

 

Η λίστα με τα “κατορθώματα” του Κιούμπρικ είναι πολύ μεγάλη. Στο “ΜΑΤΙΑ ΕΡΜΗΤΙΚΑ ΚΛΕΙΣΤΑ” γύριζε επί 2 ημέρες την ίδια σκηνή…Λεπτομέρεια : ο κακόμοιρος Σιντνεϊ Πόλακ δεν χρειαζόταν να πει λέξη σύμφωνα με το σεναριο. Στη “ΛΑΜΨΗ” πίεσε τόσο πολύ τη Σέλι Ντιβάλ που άρχισαν να της πέφτουν τα μαλλιά.

 

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ επιμένει, ότι είναι απόλυτα λογικός και εξαιρετικός επαγγελματίας. Η φήμη, όμως που τον ακολουθεί, είναι εκείνη του σχιζοφρενή, ο οποίος θα μεταχειρισθεί τα πάντα προκειμένου να κυνηγήσει και να αποκαλύψει μέσα από τις ταινίες του, αυτό που αποκαλεί “η εκστατική ανθρώπινη αλήθεια”.

 

Το 1972 ο Κλάους Κίνσκι , πρωταγωνιστης της ταινίας του Χέρτζογκ “ΑΓΚΙΡΕ” απείλησε τον Γερμανό σκηνοθέτη, ότι θα εγκαταλείψει τα γυρίσματα κοπηλατώντας σε ένα κανό, καθώς οι συνθήκες γυρισμάτων στον Αμαζόνιο ήταν άθλιες, ενώ τον ειχαν δαγκώσει ακόμη και πίθηκοι . Ο Χερτζογκ απείλησε ότι θα αδειάσει όλες τις σφαίρες του όπλου, που είχε επάνω στον ξανθομάλλη σταρ, κρατώντας την τελευταία για τον ίδιο. Στο “ΦΙΤΣΚΑΡΑΛΔΟ” ανάγκασε εκατοντάδες κομπάρσους ιθαγενείς να κουβαλήσουν ένα ατμόπλοιο 340 τόνων, πάνω στην κορυφή ενός βουνού. Στα χέρια του έπεσε και ο Κρίστιαν Μπέιλ. Τον έβαλε να φάει ζωντανά σκουλήκια, τον υποχρέωσε να χάσει 25 κιλά ενώ όλες τις σκηνές με τα βασανιστήρια, τα μυρμήγκια και τις βδέλες, ο Ουαλός ηθοποιός τις γύρισε ο ίδιος, χωρίς να παραπονεθεί ποτέ. Απλώς όπως αργότερα έλεγε γιατί ήταν προνόμιο να δουλεύει με τον σχιζοφρενή Βαυαρό…

 

O Sam Peckinpah έχει βάλει τη σφραγίδα του στον κινηματογράφο από το 1960 και μετά και μάλιστα έχοντας έναν σχετικά μικρό αριθμό ταινιών στο ενεργητικό του.

 

Οι κακές γλώσσες λένε ότι αν δεν έπινε ασύλληπτες ποσότητες αλκοόλ, δεν θα μπορούσε να δώσει αριστουργήματα όπως τα “Major Dundee”, “The Wild Bunch”, “Straw Dogs”, “Ride the High Country”. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του “Major Dundee”, κάπου στο Μεξικό το 1965, αποφάσισε δοκιμάσει τον – άκρως συντηρητικό – Charlton Heston για να διαπιστώσει αν έχει ό,τι πρέπει για το ρόλο. Του ζήτησε λοιπόν να επισκεφτεί, μια ημέρα μετά τη δουλειά, έναν τοπικό οίκο ανοχής. Ο Heston αρνήθηκε κι η συνέχεια ήταν γεμάτη εντάσεις και διαπληκτισμούς, με τη διαμάχη να κορυφώνεται, όταν ο Heston απείλησε με ένα σπαθί τον Καλιφορνέζο σκηνοθέτη. Βασανιστήρια υπέστησαν και οι κομπάρσοι της ταινίας – όσοι δηλαδη δεν απολύθηκαν – όταν ο Peckinpah διαπίστωσε ότι η ταινία βγήκε εκτός προϋπολογισμού και τους θεώρησε υπαίτιους!!

 

Ο William Friedkin δεν ήταν περίεργος. Τουλάχιστον σε σχέση με τους υπόλοιπους της λίστας. Ήθελε απλά να κάνει την τέλεια ταινία τρόμου και πίστευε ότι ο “Ο εξορκιστης” θα ήταν τέλειος μόνο αν μετερχόταν κάθε μέσου στη διάθεση του. H 13χρονη τότε πρωταγωνίστρια του, Linda Blair, έπρεπε να υπομείνει πολλά. Στο δωμάτιο του εξορκισμού είχε ρίξει τη θερμοκρασία, ώστε να φαίνονται οι ανάσες των ηθοποιών στην κάμερα. Στο νυχτικό της μικρής είχε αρχίσει να σχηματίζεται πάγος. Η μικρη υπέμενε αγόγγυστα. Δεν είπε κουβέντα, ούτε όταν χτύπησε την πλάτη της σε μια ανύψωση από το κρεβάτι όντας δεμένη με σχοινιά. Η ερμηνεία όμως που έδωσε ήταν τόσο καλή ώστε ακόμη και μετά την ταινία δεχόταν απειλές από φανατισμένους χριστιανούς, που πίστεψαν ότι την είχε καταλάβει ο διάβολος. Γι’ αυτό και για μεγάλο διάστημα κυκλοφορούσε με μισή ντουζίνα σωματοφύλακες.

 

Ούτε ο Adrian Lyne ήταν περίεργος, όμως η Kim Basinger “μαρτύρησε” στα χέρια του στην ταινία 9 1/2 εβδομάδες. Σκοπός φυσικά η όσο το δυνατό αληθοφανής ερμηνεία. Καθ’ όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων κρατούσε την Basinger και τον Mickey Rourke απομονωμένους ο ένας από τον άλλο και δεν τους επέτρεπε να επικοινωνούν μεταξύ τους για να μην γνωριστούν καλύτερα και χαθεί η “χημεία” τους. Σαν να μην έφτανε αυτό, διέσπειρε στους συντελεστές του φιλμ, φήμες για την πρωταγωνίστρια του και η ίδια πίστευε πραγματικά, ότι κανείς δεν την συμπαθούσε στο σετ. Σε όλη την ταινία δεν της έδωσε ούτε μία γραπτή οδηγία, για το πώς να παιζει, αντίθετα έδινε σελίδες ολόκληρες στον Rourke. Η απολύτως υποταγμένη ηρωίδα της Basinger οφείλεται εν πολλοίς στο ότι η ξανθιά από την Αθήνα της Τζώρτζια, είχε ψυχολογικά καταρρεύσει.

 

Η Faye Danaway πάντως δεν υπέκυψε στα “παιχνίδια μυαλού” του Roman Polanski στα γυρίσματα του “Chinatown”. Η υπομονή της δοκιμάστηκε όταν ζήτησε οδηγίες από τον Πολωνό δημιουργό κι εκείνος της απάντησε “Απλά πες τα γαμημένα λόγια. Ο μισθός σου είναι το κίνητρο σου”. Τότε δεν έκανε τίποτε. Λίγο αργότερα όμως όταν δεν της επέτρεψε να πάει στην τουαλέτα, έκανε την ανάγκη της σε ένα κύπελο και άδειασε το περιεχόμενο στο πρόσωπο του Polanski.

 

Τα ούρα του, τα χρησιμοποίησε ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τις άθλιες συνθήκες γυρισμάτων του Zodiac και την εμμονή του David Fincher με την τελεια λήψη και ο Robert Downey jr. Ο Ironman συνήθιζε να αφήνει παντού μπουκάλια γεμάτα με ούρα. Οι φημες λένε ότι ο στην ίδια ταινία ο Jake Gyllenhaal κατέρρευσε ψυχολογικά και ξέσπασε σε λυγμούς, όταν μετά από δεκάδες ώρες γυρισμάτων της ίδιας σκηνής, ο εξαγριωμένος Fincher τον πλησίασε και έσβησε από την ψηφιακή του κάμερα όλες τις λήψεις.

 

Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στον βραβευμένο με 3 όσκαρ William Wyler, o οποίος θα έπρεπε να πάρει όμως και βραβείο αδιαφορίας. Ο δημιουργός του Ben Hur, για να δώσει στους κασκαντέρ μεγαλύτερο κίνητρο στην σκηνή της αρματοδρομίας, τους υποσχέθηκε 100 δολάρια, για να οδηγήσουν όσο πιο επικίνδυνα γινόταν με αποτέλεσμα να σκοτωθούν πολλά άλογα κι από τύχη να μην θρηνήσουμε θύματα. Στην σκηνή της ναυμαχίας έχει χωρίσει τους κομπάρσους, ανάλογα με τις πολιτικές τους πεποιθήσεις σε φασίστες και αντιφασίστες και τους έχει δώσει ψεύτικα σπαθιά τα οποία όμως έχει τροχίσει, ώστε να είναι μυτερά. Κι εδώ από θαύμα δεν σκοτώθηκε κανείς, όμως το αποτέλεσμα ήταν όπως το ήθελε ο Wyler, ματωμένο. Σαν κερασάκι στην τούρτα, επίσης εν αγνοία των κομπάρσων, έβαλε φωτιά σε ένα από τα πλοία αναγκάζοντας τους, να πέσουν στη θάλασσα και να κολυμπήσουν φορώντας βαριές πανοπλίες!!

Δηλωμένος εραστής του σελουλόιντ, η δουλειά του οικονομικού συντάκτη στον τηλεοπτικό ΣΚΑΙ είναι υπεύθυνη για το ζειν. Η καταβρόχθιση ταινιών και η ονειροπόληση ότι θα μπορούσα κάποτε να γίνω ο νέος Michael Mann ή ο David Fincher είναι εν πολλοίς υπεύθυνη για το ευ ζειν. Γεννήθηκα στο Αγρίνιο πριν 34 Μάηδες, μεγάλωσα στην Πρέβεζα και από το 1998 και τα φοιτητικά μου χρόνια είμαι μόνιμος κάτοικος Αθήνας. Με σπουδές στη Δημοσιογραφία και μεταπτυχιακά στο Διεθνές ρεπορτάζ, έχω σαν χόμπι το διάβασμα, το μπάσκετ και το κολύμπι.


Link:Χρυσόστομος Τσούφης

test