Ο χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης στο The Mach|ne

Πριν από μερικές εβδομάδες, είχα την τύχη να παρακολουθήσω την δεύτερη ανοιχτή πρόβα της παράστασης χορού “Wisteria Maiden” στο θέατρο Αλκμήνη, προτού παρουσιαστεί στις 12 Απριλίου στο Διεθνές Φεστιβάλ του Βελιγραδίου. Και η τύχη ήταν διπλή, γιατί πρώτον πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση και δεύτερον γιατί οι δημιουργίες της ομάδας Apotosoma του χορογράφου Αντώνη Φωνιαδάκη παρουσιάζονται κυρίως εκτός Ελλάδας, σε μεγάλα θέατρα και σε συνεργασία με σημαντικούς φορείς και φεστιβάλ.

Το πρόγραμμά του είναι κλεισμένο έως το 2016. Μετά από τόσα χρόνια αξιοσημείωτης διεθνούς πορείας και ενώ έχει απόλυτη γνώση των τεχνικών και οικονομικών προβλημάτων μιας παραγωγής στην Ελλάδα, δηλώνει πάντως ότι παραμένει ανοιχτός σε προτάσεις από την χώρα μας. Άλλωστε, θεωρεί ότι ο χορός είναι αναμφισβήτητα ένα δυνατό όπλο πολιτιστικής διπλωματίας.

Δείγμα του έργου του, και μάλιστα τρισδιάστατο, μπορείτε πάντως να δείτε όλοι, όχι επί σκηνής, αλλά στη μεγάλη οθόνη. Ο Ντάρεν Αρονόφσκι τον επέλεξε ανάμεσα σε δεκάδες χορογράφους για την ταινία “ΝΩΕ” (στους κινηματογράφους από την εταιρεία διανομής UIP) και ο Φωνιαδάκης εργάστηκε στην κινηματογραφική αυτή υπερπαραγωγή ως position moving coordinator. Με άλλα λόγια, χορογράφησε μια ομάδα ψηφιακών πλασμάτων, τους υπερμεγέθεις έκπτωτους αγγέλους, τους πέτρινους Φύλακες, που προστατεύουν και βοηθούν την οικογένεια και την κιβωτό του Νώε. «Μια απαιτητική εργασία, αλλά και αξέχαστη εμπειρία ζωής» για τον ίδιον, με τελείως διαφορετικούς κώδικες και κανόνες από μια ‘κλασική’ παράσταση χορού σε ένα θέατρο.

Ανάμεσα σε πρόβες, παραστάσεις και επίσημες πρεμιέρες στην Αθήνα, το Παρίσι, την Νέα Υόρκη, την Γενεύη και το Βελιγράδι, ο Αντώνης Φωνιαδάκης ξέκλεψε λίγο χρόνο και για το The Mach|ne – Art Press. Ακολουθεί ένα σύντομο απόσπασμα από την κουβέντα μας, καθώς και ενδιαφέρον οπτικο-ακουστικό υλικό.

Χορός: ενέργεια, ρυθμός, αυθόρμητη έκφραση ή μελετημένη τελετουργία;

Όλα ταυτοχρόνως.

Πόσο προσιτό θεωρείτε ότι είναι το θέαμα που προσφέρετε στο ευρύ κοινό;

Δεν είναι στόχος μου να αποκλείσω μία μερίδα θεατών από την δουλειά μου. Το κοινό έχει ευθύνη ως θεατής.

Για το ‘Wisteria Maiden’, επιλέξατε πρόσφατα την Αθήνα ως τόπο για τις πρόβες. Αναζητάτε αφορμές να επισκέπτεστε και να εργάζεστε στην Ελλάδα, κυρίως για συναισθηματικούς λόγους;

Μου αρέσει να δημιουργώ στην Ελλάδα. Για πολλούς λόγους. Την συγκεκριμένη δημιουργία ήθελα να την κάνω στην Αθήνα. Για πρακτικούς λόγους σε σχετικά με την παραγωγή, αλλά και για συναισθηματικούς.

 

Το εν λόγω έργο παραπέμπει στο ιαπωνικό θέατρο Καμπούκι, εξ ου και ερμηνεύεται αποκλειστικά από άνδρες. Από πού πηγάζει συνήθως η έμπνευση και η θεματολογία των παραστάσεων; Περιορίζεται σε αμιγώς καλλιτεχνικά ερεθίσματα και προσωπικά βιώματα ή αφήνετε την επικαιρότητα και τον σύγχρονο προβληματισμό να μετέχουν στο παιχνίδι της δημιουργίας μιας παράστασης;

Πολλά είναι τα ερεθίσματα και αναλόγως την προσωπική και επαγγελματική περίοδο που διανύω, κάποια από αυτά πρωταγωνιστούν στις επιλογές μου. Δεν μένουμε αμέτοχοι ως καλλιτέχνες στα κοινωνικο-πολιτικά δρώμενα.

 

Αισθάνεστε την ανάγκη ή πιθανώς την απαίτηση για ενσωμάτωση ελληνικού θεματικού στοιχείου και τοπικών αξιών στις παραστάσεις σας;

Καμία. Και όταν συμβαίνει, είναι επιλογή βασισμένη στην θεματική του έργου που δουλεύω.

Ως χορευτής, έχετε συνεργαστεί με σημαντικούς χορογράφους που δίχως άλλως επηρέασαν την τεχνική σας και διαμόρφωσαν το προσωπικό σας ύφος και ‘ήθος’. Εδώ και 10 χρόνια, ως χορογράφος έχετε φτιάξει την δική σας ομάδα, δίνετε βήμα σε νέους χορευτές από  όλο τον κόσμο. Πόσο δύσκολη είναι η διαδικασία επιλογής τους και πόσο υπεύθυνος αισθάνεστε για την εξέλιξη της καριέρας τους;

Η διαδικασία επιλογής μπορεί να είναι βασανιστική κάποιες φορές, ενώ άλλες φορές, πολύ απλή. Εξαρτάται αναλόγως την δημιουργία, αλλά και τις ικανότητες των χορευτών και το πως αυτές, μπορούν ή όχι να υπηρετήσουν ένα συγκεκριμένο έργο. Όσο για την εξέλιξη της καριέρας ενός χορευτή, είναι τελείως προσωπική του υπόθεση, ασχέτως αν προσθέτω ούτως ή άλλως στις επαγγελματικές του εμπειρίες.

 

Δίνετε μεγάλη βαρύτητα στην μουσική και τα κοστούμια, δημιουργώντας έναν πρωτότυπο, συχνά ονειρικό και εικαστικά εντυπωσιακό μικρόκοσμο. Υπάρχουν στοιχεία, μη αυτονόητα και ίσως πιο τολμηρά, που σκέφτεστε να προσθέσετε στις παραστάσεις σας και δεν το έχετε τολμήσει ακόμα;

Το τολμηρό δεν είναι ο σκοπός. Εάν λειτουργεί ή υπάρξει ανάγκη τολμηρού στοιχείου στο έργο, θα προστεθεί οργανικά και ανεπιτήδευτα.

””


Videos

http://vimeo.com/88404641

http://vimeo.com/90670538

(υλικό από πρόβες “Wisteria Maiden”)

http://vimeo.com/89073464         

(παράσταση “Echo”/ Martha Graham Dance Company)

http://vimeo.com/70714929         

(short film “Union”)


Ο Αντώνης Φωνιαδάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα μικρό χωριό κοντά στην Ιεράπετρα της Κρήτης. Πήρε τα πρώτα μαθήματα χορού στην τοπική σχολή χορού της Νίκης Παπαδάκη. Το 1990 ξεκίνησε να φοιτά στην Κρατική Σχολή Χορού, αλλά προτού ακόμη αποφοιτήσει, έφυγε με την υποτροφία Μαρία Κάλλας για να συνεχίσει τις σπουδές του στη Σχολή του Μορίς Μπεζάρ, Rudra Béjart Lausanne, στην Ελβετία. Είναι ο χορογράφος και ιδρυτής της ομάδας χορού Apotosoma (έτος ίδρυσης 2003). Η ομάδα έχει τη βάση της στη Λυών (Γαλλία). Την τελευταία δεκαετία συνεργάζεται με διεθνείς ομάδες χορού ως καλεσμένος χορογράφος, ενώ παράλληλα χορογραφεί και για την ομάδα του Αpotosoma.

 

Ως καλεσμένος χορογράφος έχει συνεργαστεί με ομάδες όπως: Geneva Ballet, Lyon Opera Ballet, Cedar Lake Contemporary Ballet, Ballet du Rhin, National Dance Company of Wales, Bale da Cidade, Ballet Junior Geneve, CNSMD Lyon, Bern Ballet, Maggio Danza, Helsinki Dance Company, Dansgroep Amsterdam, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Hellenic Dance Company.

Με την δική του ομάδα έχει παρουσιάσει δημιουργίες του στην Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Φινλανδία, Ιταλία, Αμερική, Αγγλία, Ολλανδία. Επίσης έχει χορογραφήσει για την Opera National du Rhin, το έργο του Rameau, Les Boréades, και συνεργάστηκε στην ταινία του Darren Aronofsky ” Noah” ως Moving Coordinator. ΄Εχει διακριθεί με το βραβείο καλύτερου χορογράφου «Danza & Danza 2012», στην Ιταλία για το έργο του Les Noces, με την ομάδα Maggio Danza.

Διδάσκει σεμινάρια βασισμένα στην προσωπική του χορογραφική κινησιολογία και ρεπερτόριο στη Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία, Ιταλία, Ελλάδα, Αμερική.

 

Χρήσιμα links

www.foniadakis.net

www.facebook.com/Foniadakis.net

www.youtube.com/apotosoma

http://vimeo.com/user14218414

 

 

Γιόλα Χριστούλα

Subscribe Here :

Name
Email *